Kerstmis in Trujillo - Chan Chan - Huaca de la Luna

• Gepost op zondag 24 januari 2010 om 16:36
  • door filip.debeuf@mail.com

Eenmaal aangekomen in Trujillo namen we een taxi naar het centrum op zoek naar een hostel. De eerste die we bezochten was heel vuil, geen optie dus. En de tweede boven onze prijsklasse. Gelukkig waren ze wel bereid wat van de prijs af te doen. Het voordeel van het laagseizoen. Eerst met een bang hartje mijn rugzak open doen op zoek naar onze camera. Gelukkig konden we opgelucht ademhalen. Hij zat nog in een andere tas in de rugzak. Oef!! 2 keer een gestolen camera is al meer dan genoeg! Ik ben daarna in bed gaan liggen en heb geslapen tot 's middags terwijl Filip zijn boek uit las.

In de namiddag zijn we naar de ruines van Chan chan gegaan. Deze ruines stammen af van de Chimu beschaving die tussen 800 en 1300 na christus leefden.

Eerst bezochten we de regenboog tempel, een adobe pyramide met mooie tekeningen op de muren. Wel grotendeels gerestaureerd. Deze tempel werd gebruikt voor rituelen en offers.

Daarna bezochten we een museum over Chan chan en de Chimu beschaving. Na een interessante rondleiding reden we met het minibusje naar de ruines, die zich over een enorm terrein uitstrekken. Chan chan was de hoofstad van deze beschaving die volgde op de Mochica beschaving. Het is een geheel van stadsmuren, tempels en een heleboel koninklijke paleizen (voor elke koning werd een nieuw paleis gebouwd). Van de meeste ruines blijft door erosie en onder andere een El Niñio (1998) niet veel meer over maar 1 paleis is wel grotendeels gerestaureerd, namelijk de Tschudicitadel. De omvang er van was indrukwekkend. We kregen uitleg over de functie van het paleis en de gewoonten van deze stam en kregen een goed beeld over het leven in die tijd.

Na het bezoek stopten we nog in een klein kuststadje vlakbij Trujillo. Daarna keerden we terug naar het hotel en besloten we op zoek te gaan naar een leuk restaurantje om kerst avond door te brengen. Dit was echter geen succes en na lang zoeken namen we genoegen met een simpele bistro. Waar we al bij al toch redelijk lekker gegeten hebben. Het was toch nog een gezellige avond en de ober deed goed zijn best om alles naar onze zin te maken. Daarna zijn we terug naar ons hostel gegaan, hebben we er nog een film gekeken en zijn dan gaan slapen.

Op kerstdag hebben we uitgeslapen (wat we goed konden gebruiken!) en zijn we daarna lekker gaan ontbijten (in dezelfde bistro als de avond voordien).

Het was prachtig weer (25 graden!) en we besloten om een wandelingetje door de stad te maken. We wouden de Plaza de Torros (arena voor stierengevechten) bezoeken dat zich buiten het historisch centrum bevindt. Blijkbaar niet zo'n veilige buurt wat al snel werden we gevolgd door een politie op de motor die niet van onze zijde week tot we weer veilig terug in het centrum waren. Het centrum van de stad is niet zo groot dus waren we snel rond. We zijn dan nog eventjes op een bankje gaan zitten op de Plaza de Armas. Grappig om te zien hoe de Peruvianen hier met het hele gezin naar toe komen om een fotootje te nemen bij de (Afschuwelijke!) kerststal en de vele andere versieringen op het plein. En voor ons blijft kerst in de zomer toch een rare belevenis.

De rest van de dag hebben we nuttig gebruik gemaakt om onze blog bij te werken. 's avonds na alweer een onsuccesvolle zoektocht naar een restaurant kwamen we opnieuw terecht bij onze vertroude bistro! Zielig he... We gingen beide voor een pasta maar die waren spijtig genoeg echt niet lekker. We wouden in een ander restaurantje een dessert eten maar deze was volzet. Dan maar 2 stukjes taart om mee te nemen naar ons hotel! Dat heeft nog wel heel goed gesmaakt. Maar zoet!! Ze maken de taarten hier echt mierzoet (en niet alleen taart). Echte sugar-addicts hier in Peru!

Na een film op onze hotel kamer besloten we kerstdag in stijl te eindigen. We gingen eerst iets drinken in het Cafe de Museo dat volledig in het teken van Parijs staat (en door een franse kunstenaar ingericht). De inrichting was knap, vooral de grote apotheek-kast, de oude toog en de antieke kassa. Jaja 3 maal aan de hendel draaien en hij gaat open! Ook hingen er veel affices en schilderijen. De sfeer ging echter wel wat verloren door het ontbreken van muziek, spijtig. Na een cocktailt besloten de avond ergens anders voort te zetten. We kwamen terecht in een Peña, een ware salsa-theek waar een live bandje aan het optreden was.

Uitgaan in Peru is toch heel iets anders dan bij ons. Er is 1 grote dansvloer omringd door een heleboel taffeltjes, waar iedereen zit. En afhankelijk of het liedje populair is of niet staat iedereen op om te dansen of blijft men zitten. Na afloop van dat liedje gaat men terug op zijn plaatsje zitten. En zo gaat dat de hele avond door.

Zelf hebben ons ook aan enkele dansjes gewaagd maar we zullen nog wat salsa lessen nodig hebben om minder uit de toom te vallen!

Het was een heel gezellige avond en rond een uur of 2 zijn we dan terug naar ons hostel gegaan.

Om kwart voor 11 werden we opgehaald om naar en Huaca de la Luna te gaan. In de bus kwamen we er achter dat we de enige 2 waren voor de engelstalige gids. Een prive gids is altijd leuk! De Huaca de la Luna was een belangrijk ceremonieel centrum voor de Mochica-beschaving en is eigenlijk een complex van verschillende verdiepingen. Elke verdieping is eigenlijk een nieuwe tempel, waarbij het oude gedeelte met zand werd gevuld en als basis diende voor het nieuwe gedeelte. In totaal telt deze tempel vermoedelijk vijf of zes verdiepingen. Op dit moment zijn er nog altijd opgravingen aan de gang dus wie weet wat er nog allemaal ontdekt wordt! Wat op ons veel indruk maakte, waren de goed bewaard gebleven reliëf-tekeningen op de muren. Zo waren er een heleboel afbeeldingen van de berggod, de belangrijkste godheid tijdens de Mochica-beschaving, ook wel 'De Moordenaar' genoemd.  Andere afbeeldingen tonen geometrische figuren en verschillende diersoorten (elk met hun eigen betekenis voor de Mochica), maar de meest indrukwekkende was toch wel de afbeelding over het ontstaan van de wereld/universum volgens deze beschaving. Onze gids zelf wist ons nog een heleboel andere details te vertellen over deze tempel en haar enthousiasme werkte echt aanstekelijk! Ook wist ze ons te vertellen op welke manieren de archeologen proberen om de site zo goed mogelijk te bewaren (gebruik van speciale chemicaliën voor het beschermen van de kleuren van de tekeningen, verzamelen van informatie over de invloed van het klimaat op de ruïnes en zelfs de invloed van het bezoek van toeristen aan deze site).

Ook zagen we vanuit de Huaca de la Luna de piramide van de Huaca del Sol liggen, het hoogste bouwwerk van Peru (40m hoog). De piramide zelf konden we niet bezoeken maar hoogstwaarschijnlijk gaat het om een tempel met ongeveer dezelfde bouwstijl en functie als de Huaca de la Luna. Er zullen nog veel opgravingen nodig zijn om de geheimen van deze tempel te onthullen (als we onze gids mogen geloven).

Als kers op de taart wist ze ons nog te vertellen dat vlakbij de berg waartegen de Huaca de la Luna werd gebouwd (als eerbetoon aan de berggod), een afbeelding zou teruggevonden zijn die gelijkenissen vertoont met de Nasca-lijnen. Het zou gaan om een spin van bijna 500m!

Na het bezoek keerden we terug naar ons hotel, pikten daar onze rugzakken op en vertrokken naar de busterminal voor de reis naar Chiclayo, een rit van ongeveer drie-vier uur. Dit zou onze laatste stopplaats worden in Peru, waarover meer in onze volgende blog!

Comments

The comments to this entry are closed.