Huaraz - Chavin de Huantar en Wilcahuain

• Gepost op zaterdag 2 januari 2010 om 14:36
  • door filip.debeuf@mail.com

's Ochtends kwamen we rond 6:30 aan in Huaraz. Toen we na het verlaten van de busterminal eindelijk al de taxichaufeurs van ons af hadden kunnen schudden waren we te voet op weg naar onze hostel. In het begin was het eventjes zoeken want niet al de straatnamen stonden op het kaartje van ons boek (handig!) en daarbij waren er geen straatbordjes. Met een beetje hulp van de plaatselijke bevolking vonden we ons hostel toch vrij snel. We hebben ons eerst eventjes opgefrist en zijn dan onmiddelijk op zoek gegaan naar een bus richting Chavin de Huantar. Ons oorspronkelijk plan was om met een colectivo te gaan maar we werden door een eigenaar van een reisagenschap aangesproken om met hun bus te gaan. De prijs was hetzelfde en de bus zag er veel beter uit. Bij vertrek werd wel duidelijk dat we niet de bus zouden nemen die ze ons hadden laten zien maar wel een minibusje. En bovendien vertrokken we pas een uur later dan gepland. Op dat moment waren we behoorlijk slecht gezind maar achteraf gezien kregen we er nog een gids en de ingang van het museum gratis bij. Dus al bij al een goede deal

De weg was in een vreselijke staat en daardoor duurde de rit 3,5 uur! Bij het naderen van een brugje moesten we allemaal uitstappen. Wij moesten er eerst te voet over en daarna volgde het lege busje. Het werd al snel duidelijk waarom, de brug stond namelijk op instorten! De vrachtwagens mochten er niet meer op en moesten door de rivier (met veel water en behoorlijke stroming) rijden!

Ook stopten we nog eventjes bij een lagune, deze was niet zo bijzonder. Toch nog enkele fotootjes nemen en dan waren we terug op weg.

Eenmaal aangekomen in Chavin begon het te gieten! Gelukkig hadden we onze poncho's mee. Onze gids gaf ons heel veel informatie over deze stam. Spijtig genoeg sprak hij heel snel spaans en was het voor Filip moeilijk om alles te verstaan (en voor mij al helemaal onmogelijk!). Toch kwamen we veel te weten over hun rituelen en gewoonten.

De goden die ze aanbaden waren de arend, de jaguar en de slang. Meer dan 3000 jaar geleden zagen zij de vormen van deze dieren in de omringende bergen. We moesten onze fantasie heel erg gebruiken om deze te herkennen. Volgens mij hadden ze een beetje te veel cactus-sap op. Dit gebruikten ze als hallucinerend middel om met de goden te kunnen communiceren. Deze ruines werden gebruikt voor religieuze rituelen en werd gezien als het religieus middelpunt van de wereld. Verder kregen we nog wat uitleg over de bouw ervan en hoe deze op verschillende manieren tegen aardbevingen bescherming bood. Het is indrukwekkend hoe goed deze ruines bewaard zijn gebleven. Spijtig genoeg is meer dan de helft van deze ruines nog niet uitgegraven, dit door een tekort aan financiele middelen. Volgens onze gids hecht de regering enkel belang aan Cusco en de heilig vallei (o.a. Machu Picchu dat enkel zo'n 500 jaar oud is). Wat volgens ons onterecht is!

Daarna gingen we nog naar een museum waar een heleboel overblijfselen van deze stam te bezichtigen zijn. We zagen daar o.a. aardewerken, werktuigen, beelden van beschermgoden,... Ze waren heel erg bedreven en werkten heel gedetailleerd, indrukwekkend!

De lunch die daar op volgde sloegen we over want er was niet 1 vegetarische optie. Gelukkig hadden we nog een paar broodjes mee. Daarna was het tijd voor de terugweg.

We waren dood op toen we eindelijk toekwamen in Huaraz, toch hebben we nog wat gekookt (eindelijk weer een hostel met keuken!) en zijn we daarna gaan slapen.

De volgende dag hadden we nog een tour geboekt bij hetzelfde reisagentschap. Bij aankomst bleek niemand op de hoogte. Wel kregen ze het voor elkaar om een half uur later een gids te laten komen die ons vergezelde richting de ruines van Wilcahuain. Na een ritje met een kleine colectivo kwamen we aan bij deze ruines die een overblijfsel zijn van de Wari cultuur. De ruines bestonden uit 2 delen, een grotere en een kleinere site. Het waren pyramide vormige oude begraafplaatsen voor de adel. De bovenste verdieping werd gebruikt voor religieuze ceremonien. Het gewone volk werd in kleine chupas rond deze pyramide begraven. De ruines zijn zo'n 1000 jaar oud, niet zo groot maar wel goed bewaard gebleven. Er was ook een kleine museum. Waar we gelukkig wat meer uitleg konden vinden dan het kleine beetje dat onze gids ons kon vertellen (en daarbij had hij zich van jaartallen vergist, een paar eeuwen maar...!). Daarna wandelden we ongeveer een uurtje door het peruviaanse platteland om dan een busje te nemen naar het warm water bad in Monterey. We passeerden nog een weeshuis (dat enkel op vrijwilligers draait, halleloeja Belgie en ons sociaal systeem!), kleine huisjes, een paar koeien en wat schapen. Daar namen we afscheid van onze gids en kwamen we voor de onaangename verrassing te staan dat we de terugreis zelf moesten betalen (ons anders beloofd!). Het was maar 1 sol maar toch... Het zwembad was aangenaam maar spijtig genoeg was een groot deel gesloten. Na een tijdje weken moesten we er door een zware onweersbui uit.

De vermoeidheid begon door te wegen en ik heb in de namiddag nog een dutje gedaan terwijl Filip onze blog bijgeschreven heeft.

' s Avonds zijn we in een zogenaamde vegetarische pizzeria gaan eten. In werkelijkheid een gewone pizzeria met enkele vegetarische gerechtjes. Het eten was niet zo goed en over de bediening zullen we maar zwijgen... Daarna gingen we naar de terminal om er een nachtbus richting Trujillo te nemen.

Dit werd een van onze ergste busreizen tot nu toe. Er was geen plaats meer in de cama bus en dus moesten we reizen met een economico. We hadden heeeel weinig beenruimte. Zelf ik met mijn korte beentjes had niet voldoende ruimte (en Filip moest bij gevolg met zijn benen achter zijn oren zitten) en de zetels gingen amper naar achter. Daarbij was het nog eens super warm in de bus en tot overmaat van ramp dachten we dat we onze camera weer (!) verloren hadden. Tijdens deze rit werd ik ook wagenziek en moest ik overgeven. Geslapen hebben we amper gedaan.

Comments

Peru Bergsport zei op 4 April 2010 om 13:54

Trekking Huayhuash Vertrektijden 2010 2011 2012 ....
E-mail: perubergsport@yahoo.es
Web site: www.huayhuashtrek.com
Voor Huayhuash Trek. Wij hebben voor u 3 soorten van diensten met 3 soorten van de prijzen voor 2010 2011 2012 ... en Vaste Departures
Huayhuash Trek US $ 600,00 per persoon (13 Dagen Trek)
Deze prijs is alleen voor gasten die alleen trek service, te beginnen met de overdracht van hun hotel in Huaraz navraag tot aan hun terugkeer Hotels in Huaraz, met complete service voor Huayhuash Trek en Camping
Trek Huayhuash 13 dagen
20 jul 2010
Van de 5 augustus 2010
18 augustus 2010

The comments to this entry are closed.