Chiclayo - El Señor de Sipan - the road to Quito!

• Gepost op zondag 24 januari 2010 om 16:36
  • door filip.debeuf@mail.com
Rond een uur of zeven 's avonds kwamen we aan in Chiclayo. Voor één keer hadden we onze kamer op voorhand geboekt via ons hostel in Trujillo, omdat we dan een korting kregen op de prijs van de kamer. Ook kregen we een speciaal prijsje voor de excursie die we daar ter plaatse wouden boeken (af en toe mogen we wel eens gemakzuchtig zijn!). Er was ons beloofd dat iemand ons aan de terminal in Chiclayo zou komen ophalen en dat bleek nog waar te zijn ook, over service gesproken! Het enige minpunt was dat we eigenlijk geen idee hadden in wat voor hostel/kamer we terecht zouden komen, maar dat bleek uiteindelijk goed mee te vallen. De kamer was behoorlijk, alleen de lakens roken nogal muf, bah!
's Avonds gingen we nog op zoek naar een vegetarisch restaurantje, maar uiteindelijk kwamen we (alweer) terecht bij een pizzeria. Peru (vooral in het noorden) is nog niet echt veggie-minded, daar moet dringend verandering in komen! We hadden eigenlijk niet zoveel zin in pizza (vanwege een aantal recente, slechte ervaringen), maar wonder boven wonder was de pizza echt overheerlijk! Daarna hadden we zin om nog iets te gaan drinken (en als het even kon onze salsa-skills nog wat te oefenen) en dus gingen we op zoek naar een leuke bar/peña. We kwamen terecht in de 'Premium', een beetje zoals de peña in Trujillo maar veel stijlvoller. Geen live-muziek dit keer, maar wel een heleboel salsa- en cumbia-beats (het is moeilijk om het verschil tussen de twee uit te leggen, ´t klinkt allemaal een beetje hetzelfde :p). Na een cocktailtje hadden we genoeg moed verzameld om een dansje te wagen in onze eigen salsa-stijl! We waren alletwee behoorlijk moe, dus hebben we het die avond niet te laat gemaakt. Rond middernacht waren we terug in het hotel en doken ons bedje in!

De volgende ochtend werden we rond 10uur opgehaald aan het hotel voor onze excursie. De eerste stop was de Casa de la Luna, het archeologisch museum van Sicán. Het museum schetst een beeld van de Lambayeque beschaving en toont ook een replica van de vindplaats van de 'heer van Sicán' (een belangrijke koning uit deze periode, 600-1100 n.Chr.). Eerst kregen we wat uitleg over de leefgewoontes van de Lambayeque en het natuurfenomeen die een grote invloed had op hun cultuur: El Niño. Het museum toonde ook hoe de 'Heer van Sicán' en zijn opvolger teruggevonden werden tijdens archeologische opgravingen in de streek. Je kon er zien hoe ze begraven werden (de ene ondersteboven en onthoofd, de andere zittend en omringd door talrijke graven met vrouwen) en de voorwerpen die mee in het graf geplaatst werden om mee te kunnen nemen naar hun volgend leven. Ook kregen we wat uitleg over hoe ze potten bakten en metaal bewerkten, iets waar de Lambayeque zeer bedreven in waren. Het meest indrukwekkende deel van de rondleiding was een bezoek aan de 'goudkamer' met allerlei gouden en/of vergulde sierraden, maskers en andere rituele voorwerpen. Ongelooflijk hoe deze voorwerpen met zeer fijne details afgewerkt werden!
Op het einde van de rondleiding wachtte ons nog een verrassing: een man in de traditionele klederdracht van de koning van de Lambayeque sprak ons toe in de oude taal van deze beschaving.

Daarna gingen we op weg naar de piramides van Tucume. Onderweg reden we langs suikerriet- en rijstvelden en zagen we de lokale bevolking zwemmen in de kanalen die zorgen voor de irrigatie van deze velden. Zonder deze kanalen (waarlangs het water uit de bergen naar de lagere, drogere gebieden wordt gevoerd) zou landbouw onmogelijk zijn in deze woestijnachtige streek.
Aangekomen bij de vindplaats van Tucume wandelden we eerst naar een uitkijkpunt vanwaar je een goed beeld krijgt van de verschillende piramides, waaronder de 'Huaca Larga', een bouwwerk van meer dan 700m lang! Dit complex is een overblijfsel uit de Chimu-beschaving. Veel piramides zijn door erosie en regen niet meer dan vage bergen en onze gids wist ons te vertellen dat er nog maar een heel klein deel van deze site blootgelegd is. Vanop de top van een kleine berg kon je in de verte, midden tussen de bomen, nog een aantal andere Chimu-tempels zien liggen. In totaal zijn er in de omgeving zo'n 26 piramides teruggevonden. Men vermoedt dat dit een zeer heilige plaats moet zijn geweest. Zelfs nu komen er nog sjamanen (medicijnmannen) op deze plaats zuiveringsrituelen uitvoeren!
Het aanpalende museum gaf nog wat meer uitleg over de Chimu-beschaving en hun gewoontes. Daarnaast kregen we er een overzicht van de verschillende beschavingen uit de streek en hoe de ene de andere opvolgde.

Laatste stopplaats voor die dag was het museum van de 'Heer van Sipan' (niet te verwarren met Sicán!) over één van de belangrijkste archeologische vindplaatsen in Peru van de laatste 50 jaar. In Sipán, zo'n 30km van Chiclayo, werden bij een grote tempel verschillende begraafplaatsen teruggevonden. Twee van deze graven behoorden toe aan koningen van deze beschaving. Uit DNA-onderzoek blijkt dat ze tot dezelfde familie behoorden, vermoedelijk overgrootvader en achterkleinzoon... of zoiets :p Deze zijn in dit museum gereconstrueerd, samen met het graf van een hogepriester die na de koning de meest invloedrijke persoon was.
Het museum bestaat uit drie verdiepingen, waarbij elke verdieping in teken staat van één van deze graven. Niet alleen kon je er een replica van de begraafplaats bekijken, maar ook de juwelen, de kledij en wapens waarmee deze personen begraven werden. In deze graven vond men ook overblijfselen van andere personen, waaronder een lijfwacht (die het graf moest bewaken), enkele vrouwen (concubines) en ook een hond en een lama. Deze moesten de persoon in kwestie begeleiden in het leven na de dood.
De belangrijkste voorwerpen werden teruggevonden in het graf van de 'heer van Sipán' - senior, het oudste graf van de drie. Het gaat om originele stukken die perfect gerestaureerd zijn. Gouden juwelen met zeer gedetailleerde tekeningen, scepters in goud en zilver (als teken van maan en zon), beschermende borstplaten gemaakt van minuscule schelpjes (sommigen zo klein dat je enkel met een vergrootglas het gaatje kon zien waar de touwtjes doorheen liepen), enorme neusplaten in de vorm van de maan, gouden sandalen,... te veel om op te noemen. Zeer indrukwekkend en heel interessant en het oog voor detail is buitengewoon. Ook al gaat het om een museum en niet de originele vindplaats, toch schetsen de foto's (zowel van de opgravingen als van de restauratie), de originele stukken (waaronder de echte skeletten van beide koningen') en de reconstructies van de grafkamers een heel goed beeld van deze ontdekking.

Na het bezoek keerden we met het busje terug naar Chiclayo. We lieten de bus nog even stoppen aan de busterminal van 'Chiclayo Express' om te informeren naar bussen richting Piura, waar we diezelfde avond nog naartoe wouden reizen. Er bleek nog plaats te zijn op de laatste bus dus lieten we ons bij het hotel afzetten, maakten snel onze rugzakken klaar en checkten diezelfde avond nog uit. Met een taxi reden we dan terug naar de terminal. Daar aangekomen bleek echter dat er geen plaats meer was op de bus! Na enkele vruchteloze pogingen om naar andere busmaatschappijen te bellen, lieten we ons door nog een andere taxi naar de terminal van Linea brengen. Maar ook daar waren alle plaatsjes op de bus naar Piura al verkocht, grommel! We kochten dan maar onze bustickets voor de volgende dag en gingen met onze rugzakken terug naar het hotel... om daar opnieuw in te checken :p
Die avond aten we nog iets in een Chifa (chinees restaurant) en gingen daarna terug naar het hostel.

De volgende ochtend terug naar de terminal van Linea en om 10u konden we dan eindelijk vertrekken naar Piura, vanwaar we een poging wilden wagen om naar Ecuador te reizen. Rond 13h kwamen we aan in Piura en kochten daar ons ticket richting Guayaquil. De bus vertrok pas rond 18h30, dus hadden we nog even tijd om iets te gaan eten. Helaas was ik (filip) nog ziek (de Chifa was blijkbaar niet zo goed bevallen!) en kon enkel Sangita genieten van het lunchmenu in een vegetarisch restaurantje aan de Plaza de Armas. Daarna nog wat boodschappen doen, nog eventjes op internet gegaan om nog een stukje blog te schrijven en dan terug naar het busstation van CIFA voor de bus naar Guayaquil.
De bus was minder luxueus dan verwacht en de airconditioning lekte, dat beloofde een leuke rit te worden! Rond middernacht kwamen we aan bij de grens en na een heleboel formaliteiten (stempels hier, bagagecontrole daar, nog meer stempels) waren we dan eindelijk in Ecuador!
Rond 6u 's ochtends kwamen we aan in Guayaquil en gelukkig konden we een uurtje later al vertrekken richting Quito, waar we nieuwjaar wouden vieren. Na nog eens 8-9 uur bus langs heel veel bananenplantages (waarbij we zelfs plantages van Chiquita zagen!), huizen op palen, valleien, bossen, rare palmbomen en nog veel meer prachtige landschappen kwamen we dan aan in Quito!

Meer over onze avonturen in Quito in onze volgende blog!

Comments

The comments to this entry are closed.