De zomervakantie zit er voor mij op, maar voor ik mijn impressies met u deel, wil ik toch nog even blijven stilstaan bij de bosbranden van de voorbije dagen. Nu ja, woorden schieten te kort: de branden in juli bleken maar een oefening voor de grote ravage die nu is aangericht in slechts 4 dagen. Een deel van de Peloponessos en Euboia staan nog steeds in brand. 64 mensen zijn omgekomen in de branden, 1840 vierkante kilometer zijn in de as gelegd tussen 24 en 26 augustus en in totaal zijn er dit jaar al 268.834 hectare bos afgebrand. In Olympia kreeg het begrip Olympisch vuur wel een erg wrange bijsmaak (maar u kunt er op rekenen dat daar snel zal worden opgeruimd - gisteren telde de site nog 95 bezoekers).Ook Athene ontsnapte niet aan de vuurzee. Gelukkig hebben we de donkere hemel niet gezien, maar de asse die we op ons terras in Piraeus terugvonden, spreekt voor zich.
Er zijn ondertussen al 81 mensen opgepakt die worden verdacht van brandstichting. Een webcam heeft iemand gefilmd die vuurpijlen afvuurde op Hymettus.
Hoewel de meeste branden opzettelijk zijn aangestoken (en wellicht in opdracht van grondspeculanten) zijn een aantal branden ook wel ongelukken. In augustus trekken heel veel Atheners terug naar hun geboortedorp om daar vakantie te vieren. De anders uitgestorven dorpen leven weer op en de terugkeer wordt gevierd met barbecues en vreugdevuur. Als alles kurkdroog is en er een strakke wind staat, is de kans groot dat een en ander uit de hand loopt. Nu zou u denken dat die mensen dat toch wel moeten beseffen: maar blijkbaar is dat dus niet het geval.
Ondertussen stromen de steunbetuigingen en de hulp voor de slachoffers binnen. Mensen die alles kwijt zijn, worden voorlopig in tentenkampen opgevangen. Burgers sturen kledij en voedsel, privé-organisaties storten geld en de regering is er als de kippen bij om vergoedingen toe te kennen om de mensen weer zo snel mogelijk de draad van hun leven te laten oppikken. Zonder al te veel bureaucratie dienen slachtoffers een aanvraag in te dienen met slechts 1 handtekening om schadevergoeding te krijgen. Dat er op 16 september verkiezingen zijn, zal daar wel iets mee te maken hebben: de regering wil laten zien dat ze goed functioneert. De slachtoffers van vorige bosbranden wachten echter nog altijd op schadevergoeding en vele daklozen van de grote aarbeving in Athene in 1999 wonen nog steeds in containers.
De bosbranden worden ondertussen gretig gebruikt in het politieke debat. De oppositiepartijen verwijten de regering dat ze helemaal niet gecoordineerd werkt en daardoor op voorhand al de strijd met de vlammen had verloren. Maar je hoort ook tussen neus en lippen door dat de oppositiepartij misschien wel achter vele branden zit om daar het imago van de regering mee te schaden. Maar eigenlijk doen dit soort theorieën er niet toe: de Grieken maken hun grote troef, de natuur, volledig kapot en nog schijnt het milieu geen rol te spelen in de programma's van de partijen. En als iedereen toch zo fel van leer trekt tegen de 2 grote partijen Nea Dimkratia en PASOK (die verantwoordelijk zijn voor een wraakroepend slecht bosbeheer), hoe komt het dan dat peilingen aangeven dat toch nog ruim 65% voor die partijen wil stemmen?
Vanavond komen de Atheners in ieder geval de straten op: in het zwart gekleed, zonder 1 spandoek, zonder 1 politieke slogan, alleen maar om de protesteren tegen de misdaden tegen het natuurlijke ergfoed. Acties die weliswaar symbolische waarde hebben, maar waarschijnlijk politiek geen enkele draagkracht hebben.
Archief
- december 2011
- augustus 2011
- juni 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- augustus 2005
- juli 2005
- juni 2005
- mei 2005
- april 2005
- maart 2005
- februari 2005
- januari 2005
Categorieën
- Argentinië
- Australië
- Bahrein
- Bali
- Bolivia
- Borneo
- Brazilië
- Bulgarije
- Canada
- Caraïben
- China
- China (Wuhan)
- Costa Rica
- Duitsland
- Frankrijk
- Griekenland
- Honduras
- Hongarije
- Ierland
- India
- Israël
- Italie
- Italië
- Japan
- Kroatië
- Letland
- Macedonië
- Nederland
- Nigeria
- Noorwegen
- Oekraïne
- Oostenrijk
- Pakistan
- Polen
- Roemenië
- Spanje
- Spanje (Andalusie)
- Spanje (Catalonië)
- Tanzania
- Venezuela
- Verenigde Arabische Emiraten
- Verenigde Staten
- Zimbabwe
- Zuid-Afrika
- Zweden
- Zwitserland
Recente berichten
- Busje komt zo
- Roemenie houdt niet van Roemenen...
- A room with a view.
- De omgekeerde wereld...
- Verontwaardigd
- De "cables" van de Amerikaanse ambassade in Den Haag
- Waarheid en politiek. (4) ‘Een vluggertje in 15 minuten’
- Tips voor een winterse treinreiziger in Polen
- Eindejaarsgeld voor een Poolse werknemer
- Zwijnerij
Schrijf mee
Woont u in het buitenland? Wil u ook meeschrijven aan En Nu Even Elders? Stuur een e-mail naar weblog@standaard.beWie is wie?
Laatste berichten
Zoeken op deze blog
Categorieën
Blogs De Standaard


Reacties
miek zei op 29 augustus 2007 om 15:52
En wie denkt er aan de dieren? Alleen de Gentse Poezenboot? Klik hier http://www.poezenboot.be/main.php
Peter zei op 29 augustus 2007 om 19:18
Ik las ooit ergens in de blogs dat de reden en het voordeel van brandstichting voor projectontwikkelaars zou zijn dat men dan kan bouwen op het verbrande gedeelte.
De editie van De Standaard van heden 29/8 vermeldt het volgende:
"Stratos Paradias, de voorzitter van zo'n makelaarsbond, veegt die kritiek in een gesprek met BBC van tafel: "Zo'n aantijging is nonsens. Als een woud afbrandt moet de dienst Bosbeheer volgens de Griekse grondwet binnen de drie maanden per decreet de grond laten herbebossen".
Hoe zit het nu juist?
Bruno zei op 29 augustus 2007 om 19:46
@Peter, Stratos Paradias heeft gelijk als hij zegt wat de Griekse grondwet voorschrijft. Dat is het artikel 24. Alleen: dat artikel wordt NOOIT nageleefd. Overigens heeft de huidige regering ooit het plan opgevat om dat artikel aan te passen (en mensen de toelating te geven om te bouwen op gebied dat ooit is afgebrand, maar nooit werd herbebost).
En ik neem aan dat je genoeg vertrouwd bent met Griekenland om te weten dat er een heleboel wetten bestaan, maar dat die nooit worden toegepast. De voorbije 30 jaar hebben alle regeringen zich schuldig gemaakt aan verzuim. Niets wijst er dus op dat het dit keer anders zal worden. De enige hoop van de Grieken is dat de stembusgang van 16 september misschien wel iets kan veranderen.
Roosje zei op 29 augustus 2007 om 19:54
@Peter, aanvullend bij @Bruno's reactie: dit las ik ergens in de Vlaamse pers en geeft mogelijkerwijs mede antwoord op jouw vraag: “Bovenaan de lijst van mogelijke oorzaken/aanleidingen voor de hevige bosbranden prijkt de criminele grondspeculatie. De drieste methode is in Griekenland jaar en dag gekend. Waar het bos in vlammen opgaat, komt er bouwgrond vrij. Vanaf een maand na de brand verrijzen op de getroffen stukken fundament van huizen. Ze worden er gezet door grondspeculanten. Kort tijd later legaliseren de burgermeesters van de getroffen streken de nieuwbouwen, minstens ter grootte van de fundamenten. Als tegenprestatie wordt gerekend op enkel stemmen meer bij de gemeenteverkiezingen.”
Nitsa zei op 29 augustus 2007 om 21:05
En wat ik gisterenavond hier uitgebreid en met interviews op het nieuws heb horen brengen is inderdaad dat de oppositie - om de huidige regering te kunnen treffen én met de komende verkiezingen in het vooruitzicht - met de vinger gewezen wordt als de boosdoeners voor het opzettelijk aansteken van de branden. Deze morgen in 'voor de dag' op radio 1 hebben ze dan weer een 'groene' politicus aan het woord gelaten en die stelde zowel de huidige als alle vorige regeringen verantwoordelijk voor een slecht beleid en absoluut gebrek aan coördinatie van de hulpdiensten. Zucht. @Bruno, ik kan het bijna niet geloven dat door deze verschrikkelijke toestanden het thema 'milieubeleid' nog steeds geen explicietere plaats zou gaan krijgen in het programma van de verschillende politieke partijen nóch in het stemgedrag van de Grieken. Dit zou toch een schierniermoment kunnen betekenen in hoe zowel politici als de Grieken al dan niet blijven 'spelen met vuur'....
Peter zei op 29 augustus 2007 om 23:15
@Bruno en blogvrienden,
Een verklaring voor de moedeloosheid die uitging van iemands verzuchting "ti na kanoume?" en dezer dagen aanstekelijk lijkt te werken wegens het nog niet te becijferen menselijk, sociaal en economisch leed (olijfbomen vergen jaren van groei alvorens ze opbrengen...) van dat de Griekse Gemeenschap verscheurt, is te vinden in het amalgaam van complottheoriën (tot blijkbaar te onderzoeken verdenkingen van "terrorisme" toe), feitelijke vaststellingen, en ook de vaak frustrerende ervaringen waarvan veler blogberichten een staalkaartje en interessante getuigenis bieden.
Brandstichting door criminele grondspeculanten en (allicht ook) ziekelijke pyromanie, waterschaarste, een hallucinant gebrek aan reële brandpreventie (onvoldoende of ondoelmatig in hoofde van de overheid, vaak onbestaande bij de Grieken zelf), ruzie tot op het belangrijkste beleidsniveau tussen Civiele Bescherming en Brandweer (zie blog "brandhaardinformatie" van 26/7/07 !), afwezigheid van een landregister, geldgebrek (volgens een getuigenis op het Nl.2 informatieprogramma NOVA zou met de Olympische Spelen de budgetten zijn opgesoupeerd...), de achteloosheid van illegaal storten en barbecuefeestjes ook op de uiteraard mooiste en meest idyllissche plekjes, het niet ruimen van sprokkelhout in bossen met te weinig brandgangen en met ruim onvoldoende werkingsmiddelen voor modern bosbeheer, corruptie en incompetentie (foute politieke benoemingen), het regulariseren van illegale woningen, geen oog voor of oor naar alternatieve energiebronnen (ecologie lijkt wel een speeltje van naïeve enkelingen, inwijkelingen en welmenende toeristen), en ... (vul verder aan) ...
Griekenland: de zieke man van Europa ? "Verdient" hij wel te mogen delen in de Europese vetpotten die voor de terechte en levensnoodzakelijke heropbouw en ondersteuning zeker zullen opengetrokken worden ?
Beschikken ONZE overheden wel over voldoende kennis en/of politieke moed om te verhinderen dat eens te meer de vertrouwde fraudemechanismen met fictieve of opgeschroefde schadeclaims opnieuw welig zullen bloeien ?
Wat mij ook opvalt: "oorverdovende stilte en blindheid", niet gehinderd door veel kennis van zake, bij de media hier. Zo zag ik nog geen enkele reportage, analyse of duiding door de VRT.
Wat een smadelijke afgang !!!
Dan hebben die Hollanders van o.a. Netwerk en NOVA (Nl.2) wel wat meer wat meer in hun mars: haast dagelijks een zinvol item, met bovendien visueel adembenemend camerawerk.
Ziezo, even mijn hart gelucht !!!
Jenny zei op 30 augustus 2007 om 08:05
Organisatie is niet bepaald een griekse deugd want de wijze waarop ze nu de compensatie uitdelen is daar weer eens een bewijs van.Waarom worden die 3000Euro niet door de burgemeester en een paar gemeenteraadsleden uitgeleend want zij hebben weet van de staat van zaken en kennen de bevolking.Nu gaan die sukkels uren lang voor een bank in de rij staan en hebben dan ook nog geen identiteitsbewijs.
En met organisatie wordt fraude ietwat moeilijker,nietwaar @Peter?
Van de TV beelden is het opvallend hoe oud de bevolking van de Peloponesos moet zijn.Je ziet zelden jonge mensen of zijn het de cameramannen die de oudjes uitzoeken? Maar zulke oude mensen zijn toch niet aan herbeplanting toe?
Maar goed dat de pers er is om die politiekers eens goed bij de oren te trekken. Ze komen met data en vragen aan die die schreeuwers voor schut zetten.
Bruno zei op 30 augustus 2007 om 18:46
@Miek, ik ben het er mee eens dat we ook aan het leed van de dieren moeten denken, maar op dit moment krijgen het mensenleed natuurlijk voorrang.
Het leed van vooral zwerfkatten en honden is een ander probleem, dat niet alleen voorkomt bij bosbranden. Misschien moet ik aan die problematiek ook maar eens een blogpost wijden...
flupke zei op 31 augustus 2007 om 08:39
Open vuur was op Kreta 30 jaar geleden al verboden tijdens de zomer. Het enige politieoptreden daaromtrent wat ik heb meegemaakt was 'savonds op een windstil strand zo'n 100m van het dichtsbijzijnde struikje vandaan.
Herbeplanting!!! Er is nog nooit geen ene enkele luttele vierkante meter herbeplant in westkreta (tenzij met olijven)zolang ik hier kom ('77). Geef me 100lt benzine voor de auto en ik trek binnen 1 week tienduizenden natuurfoto's waarop meerdere brandschaden te zien zijn. Er zijn plaatsen die zo vaak platgebrand zijn dat er NIX meer groeit, maanschappen.
Herders branden hier systematisch hun eigen grond af.
Hoe dom kan men zijn?
Er zijn dorpen waar ouders weigeren hun kinderen naar school te sturen/laten gaan. (Het distrikt Milopotamo bij Rethymnon bijvoorbeeld.) Er zijn jongelui, 18/19 jaar, vers van school, die het alfabet niet kunnen opzeggen.
Nitsa zei op 31 augustus 2007 om 08:56
Hoe het nu er aan toe gaat om je compensatie te krijgen, is inderdaad schrijnend. Maar ik ben het niet me je eens, @Jenny, om deze financiële compensatie door de burgemeester en gemeenteraadsleden te laten uitdelen. In het kader van de komende verkiezingen en het politiek krakeel, zou dit toch al te gek zijn.
@Bruno, je titelkeuze voor dit artikel is onbetwistbaar 'to the point' en geldt - jammergenoeg - niet alleen voor het veroorzaakte menselijk leed en de ecologische gevolgen van de branden, maar zeg maar gerust voor àlles: brandpreventie, -beleid, -bestrijding,organisatie & hulpverlening & media...
Peter zei op 31 augustus 2007 om 13:28
@Bruno @Jenny @Roosje @Nitsa @Flupke
Als ik al jullie reacties in deze en andere blogs lees vraag ik mij af of de uitdrukking "elk volk krijgt de regering die het verdient" hier niet op extreem-dramatische (en cynische?) wijze bewezen wordt... Het door de Grieken "met kennis van zake" aanvaarde tweepartijensysteem met hun zelfverkozen overheden lijken mij in wezen enkel een democratische keuze te bieden tussen pest en cholera; welk van de twee zal/kan/moet/mag het dan in september halen?...
Wanneer duiken de eerste externe zondebokken op (de illegalen, de vreemdelingen, de Turken...?)
Kan de orthodoxe kerk nu niet wat aan morele invloed winnen? Vele papas hebben immers ook hun kerkjes en bezit verloren en kennen hun getroffen dorpsgenoten, zoals ook de postbodes, inderdaad als geen ander en zouden hen tot een juiste keuze kunnen aanzetten. Of heeft ook De Kerk als grootgrondbezitter "boter" op het hoofd?
Bruno zei op 31 augustus 2007 om 13:39
Zeer juist opgemerkt @Peter. Overigens: als buitenland mag ik geen kritiek geven op Griekenland. Ik krijg dan steevast de repliek "als het je hier niet aanstaat, waarom vertrek je dan niet?". Terwijl ik dergelijk opmerkingen maak, omdat ik me iets van de situatie aantrek. Moest het me niets doen, dan zou ik ook niets zeggen.
Anyway, de Grieks Orthodoxe kerk... Ik geef een voorbeeld. [Ik wil het niet hebben over de arme pope die zijn dorp ten prooi ziet vallen aan de vlammen, maar wel over de machtige synode (met als hoofd aartsbisschop Christodoulos, die nu in Miami zit om een levertransplantatie te krijgen: hij moest 2 weken wachten om bovenaan de lijst te staan van ontvanger van een donorlever - dat is bijzonder weinig)....]
Net voor de branden op Pendeli in Athene een eerste keer werden aangestoken, had de kerk flink wat grond verkocht aan een coöperatief, die maar al te graag hun nieuwe aanwinst in bouwgrond wilde omzetten. Of de kerk nu kon voorzien dat er brand zou worden gesticht, is moeilijk te zeggen, maar er zit toch wel een luchtje aan de transactie.
Peter zei op 31 augustus 2007 om 18:20
Weer een "pittig" nieuwtje bij, waarvoor dank @Bruno.
Wat brandschade betreft: er is hopelijk toch niets vernietigd van de Vikos kloof of, for christ's sake, op Athos ?!? Ik heb er gelukkig nog niets van vernomen. (dit is voor niemand een tip om ook daar te beginnen gek doen !)
Wat branden op de Mani (Aeropolis) betreft was ik wel verrast: bij m'n reis aldaar in 88 leek die regio zeer ruw, kaal en amper bebost, zeker bij Vathi en zuidelijker.
Roosje zei op 31 augustus 2007 om 20:16
De externe zondebokken zijn reeds opgedoken @Peter. Lees de regelmatig weerkerende blogdiscussies er maar eens op na over het “racisme” in GR.
Maar moet Europa, als externe partner, ook niet de hand in eigen boezem steken ? Ik heb het hier meermaals aangehaald (cfr. “even boven water”): afgelopen maanden was de nieuwsduiding over de bosbranden in de Belgische pers abominabel; zoals je zelf al zei @Peter: geen diepgaande duiding, een gebrek aan achtergrondinformatie, geen analyses. Is dit geen perfecte weergave van de dubieuze houding van ‘Europa’, het Europa dat zich meteen aandient voor hulp bij het bestrijden van de branden en de wederopbouw, maar zich ‘van den domme’ houdt t.a.v. de structurele mistoestanden en ‘wijselijk” de andere kant opkijkt als het ingrijpende veranderingen m.b.t. ecologie, politie, corruptie enz… betreft i.p.v. daadkrachtig zijn stem te laten horen aan ‘t zieke broertje ?
En ja @Peter, ‘elk volk krijgt de regering die het verdient’. Hier worden de toestanden inderdaad –terecht en zonder schroom- aangeklaagd ahv getuigenissen door mensen die tegelijk buitenstaander en insider zijn, voldoende afstand kunnen nemen en toch erg begaan zijn met Elladha.
Maar toch kan ik het niet laten om de advocaat van de duivel te spelen en er op te wijzen van wààr de Grieken komen: jarenlang onder Ottomaans bewind (i.h.b. de Megali Katastrofi – een catastrofe voor beide bevolkingsgroepen), de wereldoorlogen en vrij recent de dictatuur, de burgeroorlog en het kolonelsregime.
Idem met de Orthodoxe kerk, die tijdens de Ottomaanse overheersing een cruciale rol heeft gespeeld in het behoud van de Griekse taal, cultuur en eigen identiteit (cfr “de “Crypha Scholia” oftewel “Geheime scholen”).
En dan nog maar eens ‘ta fakilakia” of de corruptie en bureaucratie; excessen die ondertussen geïnstitutionaliseerd zijn maar hun oorsprong deels vinden in de gastvrijheid - herwonnen vrijheid - dankbaarheid.
Het lijkt wel of Griekenland gedoemd is om te leven in de schaduw van zijn verleden. Begrijp me niet verkeerd: hoe méér ik te weten kom, hoe machtelozer, bitter, verontwaardigd, verbolgen en boos ik me voel over de huidige situatie.
Dus voor dat jullie in de aanval gaan: dit alles is GEEN EXCUUS om de huidige toestand goed te praten, INTEGENDEEL!!, alleen krijgt “met kennis van zaken” in deze context wel een héél wrange bijsmaak.
Peter zei op 1 september 2007 om 14:18
@Roosje, de reacties van jou en anderen op dit kleine Griekse communityforum bewijst nog maar eens de noodzaak om aan de hand van ieders informatie en kennis aan te zetten tot een genuanceerde kijk op de steeds overal gevoelige cocktail aan historische-politieke-maatschappelijke-sociale-culturele en intellectuele ingrediënten die de zgn oudste democratie ter wereld werkelijk bezielt. Ik heb weer wat bijgeleerd.
Als ik dan @Geert lees over het blijkbaar hedendaagse gelaat van die Democratie als een eerder "duale monarchie" dan een 2-partijen systeem (zie zijn reactie in "stil protest"), dan MOET elke philhelleen wel delen in je machteloze gevoelens...
Zou het kunnen helpen om heel dit verhelderend blogverkeer eens te bezorgen aan hen op wie (uiteraard weer met minimale transparante controle door die bemoeizieke buitenlanders) nu gerekend wordt om het manna van Europese fondsen binnen te rijven ?
Of minstens dan toch aan de Belgische media die, waarover ik mij al eerder ergerde, totaal in gebreke blijven. Zonet nog op het VRT journaal 13h: ...pompompom... (muziekje)... Bush zal de armlastige Amerikaanse eigenaars met hun hypotheeklasten steunen ...pompompom... "vele en nieuwe Griekse bosbranden blijven opflakkeren in het westen van de Peloponesos" (33 sec. !) ...pompompom... Er is nog geen Terzake aan gewijd...
Verleden week bestond het overigens in het CULTUREEL namiddagprogramma van Radio 1 om, als commentaar op de brandramp in en rond Olympia, schertsend (...) te schertsen dat "het binnenkort traditioneel ontsteken van de Olympische vlam dan hopelijk geen nieuw vuurtjestook veroorzaakt". Ook hier dus, op enkele uurtje vliegen, slaat de verloedering-der-geesten toe !!!
Is er werkelijk geen kans op vernieuwing in hearts & minds ?
Wat doet "De Jeugd": heeft ze invloed ? is ze méér politiek geschoold, ecologisch gericht ? of is (en stemt) ze conservatief ?
Wat met "De Intellectuelen": zijn zij gangmakers voor een réveil ? Of zijn Griekse salonartiesten al even waardeloos als hier ?
Roosje zei op 2 september 2007 om 09:31
Op 25 08 07 heb ik in “Even boter water” (20 08 07) gezegd: “aan eender wat dat in de toekomst zou kunnen leiden tot structurele veranderingen, ben ik meteen bereid om ook mijn steentje bij te dragen”, net omdat ik denk dat we hier nog lang kunnen mekkeren over de toestand in ons geliefde Hellas, maar dit uiteindelijk geen zoden aan de dijk zet. Wel @Peter, ik wil graag de daad bij het woord voegen en op jouw voorstel ingaan. De bosbranden zijn –hoe schrijnend ook- een ideaal aangrijpingspunt om de aandacht te vestigen op de hele situatie in Griekenland.
Waaraan denk je concreet ? Een visietekst ? Een petitie ? Een lezersbrief of omzendbrief aan de Nederlandstalige geschreven pers ? De VRT ? Een Vlaams-Europese politicus ? …
@Bruno mag me dan wel ‘vocaal’ noemen ;-), maar ik blijf in wezen een Limburgse mijnwerkersdochter :-))) en voel me niet geroepen tot het schrijven van een tekst. Ik weet niet wat jouw positie is en welke relaties/ kennis jij hebt met/van de Belgische en/of Europese politici of de media, maar jij lijkt me welbespraakt en verstandig m.a.w. de geknipte man (ev. samen met @Bruno en andere bloggers die zich geroepen voelen ?) om nu, nu de bosbranden zo actueel zijn en met de verkiezingen in het vooruitzicht, een gefundeerde compilatie te maken die de wantoestanden in Griekenland aanklaagt en waarbij een oproep wordt gedaan om ook de achterliggende problemen onder ogen te zien èn aan te kaarten/pakken. Handtekeningen verzamelen hiervoor zou via een (mail)circulaire kunnen; ik denk dat de bloggers genoeg mensen kunnen bereiken via familie, vrienden, collega’s (ik denk o.a. aan de gidsen in GR, als ik het ‘kladje’ in “Even boven water” van @Flupke lees), (Griekse) individuen, verenigingen & instanties, enz, enz… Of collectief, in naam van DS-blog ‘en nu even elders – GR’ ?
Ik realiseer me wel dat het een druppel op een gloeiende plaat is, maar we kunnen als Vlaamse Griekenlandliefhebbers ook met lede ogen blijven toekijken en de blog verder lustig vol schrijven. Of heb je andere ideeën ? Of was het een oprisping en wilde je gewoon nog eens even je hart luchten (met alle begrip hoor) ?
Nitsa zei op 2 september 2007 om 12:07
Hey, Griekenlandliefhebbers! Ik wil zéker mee ondersteunen, -tekenen wat kan bijdragen tot 'kritische en genuanceerde duiding en wakkerschudden'! En daarbij - wat er bij jullie ook in doorklinkt - dient mijn grote liefde en bezorgdheid voor GR en hoe het verder zal evolueren hierin voor zich te spreken! Want dit is net het moeilijk punt (dat vergelijkbaar is met hoe het in families er aan toe gaat): ikzelf mag kritiek geven, maar o wee als een buitenstaander dit doet; vooral als ik niet zeker ben dat het vanuit 'liefde vóór' vertrekt. Dan ga ik vanuit mijn loyauteitsgevoel beginnen verdedigen en uitleggen waaróm dat het er zo aan toe gaat. Van de getrouwe bloggers weet ik dit ondertussen wel; maar naar 'de grote goegemeente' toe dient toch genoeg genuanceerd en toegelicht te worden. En dat lijkt mij niet zo simpel te zijn. Daarom my litlle sister's oproep steunende: 'wie voelt zich geroepen?' PS @Bruno: mijn vader vroeg mij om een bedrag over te schrijven naar het rekeningnummer 2106075011 dat op de Griekse televisie (in België) verschijnt, omdat ook hij zijn financieel steentje wenst bij te dragen. Merk echter dat ik achterdochtig ben. Ken jij dit nummer? (welke bank?) En/of: heb jij betrouwbare voorstellen om de mensen die het slachtoffer geworden zijn van de recente branden financieel te steunen, waarbij zo weinig mogelijk blijft plakken aan malafide tussenpersonen?
Peter zei op 2 september 2007 om 15:27
Met dank aan @Roosje voor de toegedichte welbespraaktheid, inderdaad vurig (!) ontstoken door de boosheid om alles wat ik uit ieders bijdrage verneem.
Het is echter ook juist dat wij slechts vrijblijvend "blaffen naar de maan" indien niet minstens geprobeerd wordt om derden zo objectief mogelijk correct en helder te informeren in woord én beeld.
NU is het wellicht hét momentum om deze "Megali Catastrophe revisited 2007" met al haar humane tragiek, verklaarbaar door jarenlang EN gekend EN geaccepteerd politiek geknoei en cliëntelisme, nog voor de verkiezingen te duiden aan beleids- en mediamensen.
Om toch ergens te beginnen, maar vooral mensen het woord te laten die reële ervaring hebben met de situatie ter plaatse en niet kunnen verdacht worden van gebrek aan terreinkennis (altijd al een geschikt middeltje om initiatieven weg te honen !, en om ook niet in een byzantijns dispuut te verzeilen, kan eventueel door @Bruno een synthese worden opgesteld van alle pertinente informatie uit het gevarieerde aanbod in zijn blogs en de reacties.
En dit niet alleen beperkt tot de brandramp als "hot item" maar tevens uitgediept tot wat in wezen de kroniek van een aangekondigd falen is (en te vrezen valt: een aangekondigd misbruik wordt). Ik wil dat ontwerp dan wel mee verfijnen in samenwerking met ons allemaal.
Nuttige bestemmelingen lijken mij Europarlementslid Dirk STERCKX te zijn, en het dagblad De Morgen dat in haar editie van 1/9/07 over 2 pagina's een fair beeld schetste ("GRIEKSE APOCALYPS met politieke gevolgen", "socialisten maken zich op om uit de as te herrijzen", "inferno werpt Grieken jaren achteruit", "jaarlijks leggen branden tienduizenden hectare Europees bos in de as", "befaamde nationale achteloosheid medeoorzaak van milieudrama"). Alleen de bewering in het rubriekje "het eiland van koning Pelops is afgebrand" dat in Olympia "ook het standbeeld in ivoor en goud van de oppergod Zeus bleef gevrijwaard" leek mij foutief; ik heb het er althans nooit mogen bewonderen...
@Nitsa of anderen zou ik wel willen waarschuwen: het internet wemelt van malafide jagers op harten met een bankrekening.
Zelfs bepaalde Grieken zullen zich er niet voor schamen (b.v. dubbel langs de kassa gaan !) en momenteel gaat het er qua organisatie van de vergoedingen chaotisch aan toe, zoals viel te verwachten. ...Remember de tsunami !!!...
Dit was alweer een lang maar goedbedoelend epistel, ietwat opgepept door Dalaras op iTunes met z'n Omorfi Poli, Mikri Patrida, en (de vele onmachtige arme en eenvoudige Griekse slachtoffers gedenkend) andere "Deserted Villages"...
Bruno zei op 3 september 2007 om 09:19
@Nitsa, wat die rekening betreft: dat zegt me weinig. Als je vader wil helpen, kun je best hier eens kijken:
- www.ihelp.gr
- www.1555.gr
Ik heb wel volgende info uit de kranten, voor buitenlanders vooral:
Account Name: Relief Account for Fire Victims
IBAN: GR9801000230000002341103053
SWIFT/BIC: BNGRGRAA
Aan iedereen: ik zie mezelf niet geroepen om acties te organiseren om mensen er op te wijzen hoe het er aan toe gaat in Griekenland. Ik denk dat mijn posts voor zichzelf spreken. Maar die posts blijven toch steeds een subjectieve weergave van de toestand.
Ik weet ook niet of je van de Vlaamse omroepen kunt verwachten dat ze alle duiding, achtergrondinformatie en analyses geven over dingen die in Griekenland gebeuren. Maar ik moet er wel bij zeggen dat zowel VRT als VTM me hebben opgebeld om informatie in te winnen. Alleen: ik was met vakantie en ik had zelf niet genoeg informatie om die mee te delen.
Oh ja, en @Roosje: er zijn heel veel wetenschappers die de "kryfa sxoleia" (geheime scholen) in twijfel trekken en ze zelfs als mythe bestempelen. Wikipedia heeft er zelfs iets over geschreven:
http://en.wikipedia.org/wiki/Krifo_scholio
Mario zei op 3 september 2007 om 11:41
Zucht, @Peter en @Roosje, wat kan hier nog aan toegevoegd ?
Hoe kan zoiets gebeuren in de eenentwintigste eeuw in een land van de EU ?
En inderdaad, ik ben abonnee van De Morgen en die krant heeft uitgebreid bericht mét duiding...
Roosje zei op 3 september 2007 om 19:13
Graag gedaan @Peter, ik zal mezelf in dit geval dan ook maar beschouwen als een “Griekse met kennis van zaken” :-)))
En haha @Peter en @Mario, ik zat afgelopen week te wikken en te wegen of ik de naam van De Morgen wel zou vermelden op een blog van De Standaard en jullie doen het zonder blikken of blozen ;-)
BTW @Nitsa, zoals dat óók in families gaat: de jongste blijft altijd “to mikro” of “de kleine” of “the littl’ one”, zelfs als ie veruit volwassen is :-|
Zo, ter zake nu. @Mario, zo vlug geef ik me niet gewonnen hoor. Eenmaal ik ergens mijn zinnen op heb gezet, laat ik het er niet zomaar bij (dat zullen @mensen die me wat beter kennen, vast beamen ;-))
Ik herken de diplomaat weer in jou, @Bruno. Misschien zijn jullie, Vlaamse bloggers die in Griekenland wonen, besmet met het “ti na kanoume”-virus :-) ? Het is me al eerder opgevallen in deze blog. Dat is geen verwijt, alleen een vaststelling.
Vanuit jouw positie kan ik het nog wel verstaan, @Bruno: het is zoals de journalist wiens taak het is de actualiteit te verslaan en niet om méé geschiedenis te maken.
Toch vraag ik me af wat er zo subjectief is aan het niet naleven van bestaande wetten (herbebossing) en het legaliseren van nieuwbouw in bosgebied, om maar enkele voorbeelden te noemen. De voorspelling dat ‘Megafires’ méér en méér zullen voorkomen in de toekomst, is net een reden te méér om bijvoorbeeld aan degelijke brandpreventie te doen en een milieubewust beleid te voeren.
En waar ik het regelrecht niet mee eens ben, is dat je niet kan verwachten dat de Vlaamse media achtergrondinformatie geeft n.a.v. de bosbranden. Komaan zeg ! Als De Morgen dat kan, waarom de anderen dan niet ? De tijd is toch voorbij dat de Vlamingen uitsluitend communautair nieuws kregen voorgeschoteld en de buitenlandse berichtgeving alleen maar over de Belgische kolonie, Zaïre, ging. Er wordt bericht van Afrika over Azië tot Amerika, waarom dan niet (wat diepgaander) over een EU-partner ?!
Afin, ik denk er nog eens over. Misschien krijgt dit nog een staartje, als de tijd rijp is. En/of wordt het een een-, twee- of driemansactie, who knows ?
Tot slot betreffende de ‘krifa scholia’, @Bruno: thx, ik leer weer bij !
Jenny zei op 4 september 2007 om 07:55
@Roosje,misschien is het beter dat het buitenland niet TE goed ingelicht wordt over wat hier allemaal gebeurt want dan krijgen we reacties zolas een lezer van Het Laatste Nieuws :"Waarom moeten wij betalen voor branden die ze zelf aangestoken hebben en waar sommigen goeie centjes op zak zullen van steken ?"
Bruno zei op 4 september 2007 om 08:18
@Roosje, ik hou het inderdaad een beetje diplomatisch, maar dit is een Standaard-blog en niet mijn persoonlijke blog, dus ik laat niet steeds het achterste van mijn tong zien.
Maar ik steun liever acties hier in Griekenland, hoewel ik zeker wel achter een actie kan staan die begint in Vlaanderen. Ik wil er alleen liever geen voortrekkersrol of coordinerende rol in spelen, if you don't mind ;-)
En wat duiding in de media betreft: ik heb het gevoel, telkens als ik in België/Vlaanderen kom, dat de media alsmaar provincialer worden. Hoe onafhankelijker Vlaanderen wordt, hoe meer het naar zichzelf kijkt.
En @Jenny: die reactie wijst er dan toch weer op dat er meer nood aan duiding is. Vele mensen uit Belgie vragen me of al die branden zijn aangestoken. Uiteraard niet. En toch al zeker niet door grondspeculanten. Maar dat soort dingen blijft natuurlijk wel hangen. En misschien moeten de heren politici hier ook maar eens geinformeerd worden hoe de perceptie van deze branden is in het buitenland.
Roosje zei op 4 september 2007 om 19:36
No, I don ’t mind, sir, Your Wish Is My Command :-))
En nog iets @Bruno: mijn zus mailde me gisteren een versje door, dat ons moeder zaliger ons vroeger geleerd had. Ik hóórde het haar als het ware opzeggen, toen ik het las, alsof het gisteren was !! “Fingaraki mou gliko, fenge mou na perpato, na pigeno sto scholio, na matheno gramata, to theoy ta pragmata!”. @Nitsa wees me er echter op dat dit gedichtje alludeert op die ‘geheime Orthodoxe scholen’. (Daarvoor moet je dus de LITTL’ sis zijn, om zo’n dingen nooit geweten te hebben ! ;-)) Waarom moest een kind naar school gaan als de maan scheen ? ‘Gewoon’ is dat toch niet hee ? Bovendien vind je in heel Griekenland wat kerkjes die half in de grond gebouwd zijn. We hebben ons daarover ook altijd laten wijsmaken dat dit was om ze verborgen te houden voor de Ottomanen.
Anderzijds hebben we méér dan eens in boeken gelezen hoe bijzonder tolerant de Ottomanen juist waren tegenover de Grieken, Joden, en andere culturen (o.a. in het meermaals vermeldde “Thessaloniki” van Mark Mazower).
Maar we kunnen natuurlijk ook zelf een externe zondebok zoeken; die verdomde Ottomanen waren misschien niet overàl even tolerant, HAHAHA (grapje hoor).
Soit, net zoals de info op Wikipedia zelf niet wetenschappelijk bewezen is, is ook dit onmiskenbaar subjectief.
Geheid weer een interessant thema ! (Thx BIG sis !)
Jenny zei op 5 september 2007 om 07:43
Ik heb ook mijn bedenkingen @Roosje over de ottomaanse tollerantie.De Pelion heeft vele rijke dorpen waar ze grote kerken,scholen en bibliotheken hadden.Hier zeggen ze smalend dat de Turken te lui waren om de berg in te trekken .Daar kan wel wat in zitten,nl dat ze de Grieken hun gang lieten gaan en buiten de centra alles oogluikend toestonden.
Mijn schoon familie komt uit Smyrna en die waren toch geschokt over de achterstand van Griekenland toen ze hier als vluchtelingen toekwamen .