Ik las net de blog over De Rede van Regensburg van Benedictus XVI en misschien zit mijn mede-blogger een beetje te dicht bij het Vaticaan om nog klaarheid te zien. Hoe dan ook, de visie in het Midden-Oosten is anders: de paus is een zwarte pot!
Update: Trouwens over "uit de context halen" van uitspraken... volgens de krant De Standaard zou de mufti Abdul Aziz al-Sjeik gezegd hebben dat de paus een leugenaar is. In werkelijkheid heeft de mufti aan de paus voorgesteld "to learn more about Islam and its Prophet Muhammad (peace be upon him) from authentic sources such as the Qur’an and Sunnah".
Ik zit me trouwens af te vragen hoe de Joden en de USA zouden gereageerd hebben als de paus geciteerd had uit Katholieke tractaten zoals "Contra Perfidiam Judeorum" of "Altercatio Judei cum Christiani" waarin wordt aangetoond dat Joden niet al te goede bondgenoten zijn voor de kerk...

De Rede van Regensburg van Benedictus XVI was dom en zijn reactie op de Moslim woede doet er nog minder goed aan! Even een paar feiten op een rijtje:
De reputatie van deze Paus is niet echt positief. Hij staat in het Midden-Oosten al langer gekend als een rechtse Kardinaal die op zijn zachtst (diplomatisch) gezegd zijn eigen arische versie heeft over de mensheid. Verder is ook duidelijk dat de uitspraken van de Paus slecht ontvangen zijn door de moslims in het Midden-Oosten en de rest van Azie. Uiteraard zijn de klassieke vlaggen- en poppenverbrandingen overdreven en kinderachtig en zijn dreigingen aan het huis van de Paus olie op het extreem-rechtse vuur van Europa. Maar 1 ding is heel duidelijk, en daar kan geen enkele rechtgeaarde verstandige mens ongelijk in hebben:
- Het schandalig is dat de paus zijn excuses niet aanbiedt.
- Het onaanvaardbaar is dat de moslims "HEM" verkeerd begrepen hebben en dus misschien te dom zijn om HEM te begrijpen.
Veel Saudi columnisten hebben de afgelopen dagen een paar zaken op een rijtje gezet voor de inwoners van de landen van melk en honing:
- De Europese waarden en de Westerse definitie voor "democratie" zijn niet universeel. Het "mogen van" grapjes maken over of het beschimpen van de Profeet zijn dus niet universeel. Dat Europeanen voor zichzelf uitmaken dat hun schoonmoeder bloot in een sexboekje mogen staan en God een leuk thema voor Urbanus is? Fijn. Maar ga er niet van uit dat iedereen het dan maar grappig of acceptabel moeten vinden. Tenslotte is een Europese waarde niet erkend in het Midden-Oosten.
- De Europese definitie van Democratie beperkt zich tot Europa en laat trouwens geen andere waarden en normen toe. Voorbeeld: als 2/3de van de parlementaire meerderheid aanvaardt dat de sharia wordt ingevoerd in Belgie... dan verzet de democratie zich tegen haar eigen democratische regels want het druist in tegen de waarden en normen van onze maatschappij. Ga er dus als inwoner van een land van melk en honing, niet vanuit dat uw waarden en normen en uw visie op Islam en Sharia moeten inpassen in het wereldbeeld van elke moslim.
De paus begint zijn eigen heilige oorlog tegen het goddeloze Midden-Oosten? Hier denkt men dat de pot verwijdt dat de ketel zwart ziet en de pot dus maar beter zwijgt of deftig zijn ongelijk toegeeft als hij wil dat moslims ook zijn waarden en normen blijven respecteren. Tenslotte dit: Europa en het Westen hebben al een paar jaar een slechte reputatie opgebouwd als het neerkomt op "eigenwaarde" en "respect" voor een andere waarde, cultuur of gewoonweg respect voor een andere mens. De paus is hierin de "vergoddelijking" van dit gegeven. Wie weet...
Als afsluiter een satire blog over de paus zijn uitspraken. Tenslotte is vrije mening en satire op kerk en religie toegelaten vanuit onze Westerse optiek. Enjoy:
ROME -- In a televised statement this morning, Pope Benedict XVI lashed out at critics of his earlier comments on Muslims, referring to said critics as a "pack of crybaby snake-charmers" and recommending they perform various humanly impossible feats of flexibility and colonic accommodation.
"Fuck you," he added.
"Why don't you have a seat on my pointy-ass hat," continued the Bishop of Rome. "You'd like that, wouldn't you, Abdul? We all know how you camel-jockeys swing, out there in the desert. Yeah, those long cold lonely nights out among the dunes. You bunch of faggots. We [Catholics] might fuck little kids, but at least we don't strap bombs on them when we're done and drop them off at the bagel shop. Sure, we treat our women like shit, but if we made them dress like fat ninjas, there wouldn't be a single full pew in the whole fucking world. I mean, it's 2006, how do you assholes get away with it? That part I kind of admire, actually. Jesus H. Christ, this stuff is good."
After pausing to drink deeply from a bejeweled chalice, His Holiness then closed his statement with, "I got your Allah right here," emphasizing his point by tugging sharply through his robes at his own scrotum.
"Pope out."
Frederik Haentjens op 18 september 2006 om 09:52 | Link
Waarom zou de paus zijn ongelijk moeten toegeven?
Ziehier een letterlijk (vertaald) fragment uit zijn toespraak, gepubliceerd in The Guardian:
BEGIN CITAAT
In the seventh conversation [text unclear] edited by Professor Khoury, the emperor touches on the theme of the holy war. The emperor must have known that surah 2, 256 reads: "There is no compulsion in religion".
According to the experts, this is one of the suras of the early period, when Mohammed was still powerless and under threat. But naturally the emperor also knew the instructions, developed later and recorded in the Qur'an, concerning holy war.
Without descending to details, such as the difference in treatment accorded to those who have the "Book" and the "infidels", he addresses his interlocutor with a startling brusqueness on the central question about the relationship between religion and violence in general, saying: "Show me just what Mohammed brought that was new, and there you will find things only evil and inhuman, such as his command to spread by the sword the faith he preached".
The emperor, after having expressed himself so forcefully, goes on to explain in detail the reasons why spreading the faith through violence is something unreasonable.
Violence is incompatible with the nature of God and the nature of the soul. "God", he says, "is not pleased by blood - and not acting reasonably ... is contrary to God's nature. Faith is born of the soul, not the body. Whoever would lead someone to faith needs the ability to speak well and to reason properly, without violence and threats... To convince a reasonable soul, one does not need a strong arm, or weapons of any kind, or any other means of threatening a person with death...".
EINDE CITAAT
Als de Paus zelf al iets beweerd heeft hier, is het dat de keizer met verbazingwekkende grofheid sprak en zich te krachtig uitdrukte. Vind je dan dat de Paus daarin ongelijk heeft?
De verontwaardigden zouden beter de volledige tekst eens lezen en pogen te begrijpen wat er werkelijk gezegd werd. Tenzij ze daar niet echt in geinteresseerd zijn natuurlijk, en enkel wat keet willen schoppen.
Misschien had de Paus inderdaad moeten voorzien dat intellectuele eerlijkheid een zeldzaam iets is in de wereld, en dat nuances en context nu eenmaal graag weggelaten wordt - zij het omdat ze gemakkelijk verloren gaan, of omdat simpele nieuwsfeiten beter aanslaan, of gewoon uit kwade wil. Maar ongelijk had hij zeker niet.
maartos op 18 september 2006 om 11:34
Diplomatiek was het niet bepaald een schitterende zet van de paus maar ik vind dat hij voldoende zijn spijt heeft uitgedrukt over dit misverstand. Men kan nu moeilijk verwachten dat hij op zijn knieen om vergiffenis gaat smeken aan de moslimwereld. Ik zie het omgekeerde ook niet gebeuren
Patrick op 18 september 2006 om 13:14
Ik ben nu niet direct een aanhanger van de Kerk laat staan de Paus maar:
- de context geeft inderdaad een totaal ander beeld, waarvoor je je toch moeilijk kun excuseren.
- ondanks het feit dat ook de Kerk het geloof met zwaard verspreid heeft, zegt dat citaat niets dat niet waar is. Enkele jaren voor deze Byzantijns-keizerlijke uitspraak slaagde de islamitische krijgsheer er nog in 100.000 gevangen Hindu's 'af te slachten' in één dag in naam van de Islam en de Koran. Miljoenen Hindu's vonden de dood in de gewapende strijd van de Islam. Er is berekend dat de Hindu bevolking afgenomen is met 80 miljoen tussen 1000 en 1525 !
- De moslims die nu het hardst roepen hebben op zijn minst weinig recht van spreken. De Moslimbroederschap (met 2 zwaarden en een koran in zijn embleem !) eist excuses van de Paus terwijl ze op hun website opgeroepen om de wereld met het zwaard te veroveren ! Pakistan discrimineert in zijn wetgeving en rechtspraak religieuze minderheden zoals Hindu's en Christenen, maar eist wel excuses. Hoe kan je dit maken ?
De reacties zijn echt hillarisch, en kunnen bij mij op weinig sympathie rekenen.
Peter VDB op 18 september 2006 om 14:11
Huntington's akelige voorspelling van een 'clash of civilizations' lijkt steeds meer uit te komen. En alles wijst erop dat we nog lang met dit conflict opgescheept gaan zitten. Beide kampen trekken zich immers steeds meer in hun eigen gelijk terug.
Vanzelfsprekend vindt de Westerse wereld zichzelf de redelijke partij, in tegenstelling tot de moslimwereld die intolerant zou zijn. Dat is een erg menselijke, maar desalniettemin verkeerde veronderstelling. De realiteit bewijst immers het omgekeerde. 'Wij' vallen Afghanistan aan, 'wij' vallen Irak aan, 'wij' steunen Israel tegen de Palestijnen en 'wij' beslissen dat Iran geen uranium mag verrijken. Dat 'wij' absoluut geen homogene groep zijn, doet er niet zoveel toe. In de 'clash' maken wij ook geen onderscheid tussen soennieten of shi'iten, Pakistani of Iraniërs, terroristen of gematigde moslims. Het is 'wij' tegen 'hen'.
(Natuurlijk pleit dit de moslimcultuur niet vrij van hun verantwoordelijkheden. 'Zij' zijn mede verantwoordelijk voor deze impasse. Er is in vele landen een extremisering aan de gang - met terrorisme als ergste uitwas - die van binnenuit door de moslimgemeenschap aangepakt moet worden.)
Dat is wat een 'clash of civilazations' betekent. Beide kampen worden steeds minder tolerant tegenover elkaar en het wederzijdse wantrouwen groeit. 'Wij' vinden dat de moslimwereld overreageert als er cartoons over Mohammed verschijnen. 'Zij' vinden het een zoveelste provocatie van een imperialistisch Westen die zijn cultuur als superieur beschouwt. En nu 'onze' paus vindt dat zijn godsdienst nog altijd de beste is (wat de meeste moslims trouwens ook over hun godsdienst vinden), is het weer hummeles. Het geduld voor elkaar neemt langs beide kanten af.
Het hoeft nochtans zo niet te zijn. Als je in een persoonlijke relatie een beetje naar iemand luistert, een beetje in hem of haar geïnteresseerd bent en de persoon vooral respect betoont, kom je al een heel eind. Als mensen daarentegen het gevoel hebben dat er niet naar hun geluisterd wordt, heb je ruzie. In culturele relaties werkt dit niet anders.
En zoals dat gaat met ruzies. Hoe langer je ruzie blijft maken, hoe moeilijker het wordt om het bij te leggen...
stefan op 18 september 2006 om 17:27
Hier is de reactie van moslims in Nairobi :
--- quote uit Herald Tribune ---
An elderly nun who was gunned down at the hospital where she worked in Somalia's capital was "specifically targeted before being executed by gunmen lying in wait," a hospital official said Monday.
Willy Huber, regional director of the Austrian-funded hospital where 65-year-old Sister Leonella had worked for four years, said the killing was not random. "She had no chance," said Huber, who heads the S.O.S. Kinderdorf organization in East Africa. "It was like an execution."
Sister Leonella, 65, muttered the words 'I forgive, I forgive' in Italian after being targeted by gunmen in an apparent execution-style killing, father Maloba Wesonga told The Associated Press at the nun's memorial mass in the Kenyan capital, Nairobi, on Monday.
---
Momenteel zijn er 14 mensen dood, als reactie op deze speech. 7 kerken in Palestina zijn met vuurwapens aangevallen. 1 ervan was katholiek.
Er zijn doden gevallen onder moslimwapens ( stuk voor stuk oude en weerloze mensen ) in vele landen. Palestina, Irak, Iran, Saoudi Arabie, Maleisie, Somalie en Indonesie. In Thailand zijn er ook doden gevallen, maar dit wordt niet direct opgeeist.
Onder Europese moslims, op het internet, wordt een beeld verspreid van de paus met vampiertanden, en in het arabisch de tekst "het is de plicht van elke moslim om de paus af te knallen".
A op 18 september 2006 om 18:45
De paus moet geen ongelijk toegeven. Niemand vraagt dat. Er wordt wel *gevraagd* dat hij zijn verontschuldigingen zou aanbieden voor het leed dat hij heeft veroorzaakt.
Hij heeft een Jezuïetenstreek uitgehaald, en hij heeft er een voorspelbare reactie op gekregen. Zijn reactie op die reactie is belangrijk. Hij heeft gereageerd als een Jezuïet door naast de kwestie te antwoorden. Daardoor maakt hij het ondubbelzinnig duidelijk dat hij Islam als vijand beschouwt.
Moslims verwijten de Katholieken dat ze schijn-heiligen zijn. Niet langer. De katholieken hebben hun masker afgeworpen. Ze streven naar een conflict met Islam. Dat is hun keuze. Islam wil zelf geen conflict.
Dit is wat Sura 109 in de Koran zegt:
1 O ongelovigen!
2 Ik aanbid wat u niet aanbidt,
3 en u aanbidt niet wat ik aanbid,
4 en ik zal niet aanbidden wat u aanbidt,
5 en u zult niet aanbidden wat ik aanbid.
6 Uw godsdienst is voor u, en mijn godsdienst is voor mij.
Tolerant genoeg, volgens mij.
Jammer dat de Katholieken er niet zo over denken. De paus heeft zich als vijand van Islam geprofileerd. De man is een gevaarlijke gek.
Groetjes vanuit 060918-1327 26C Toronto
Bart B. Van Bockstaele op 18 september 2006 om 19:28
Bart,
Het originele bericht is gewijzigd. Eerst stond er dat de paus zijn ongelijk moest toegeven, na mijn reactie is dat veranderd in zijn excuses aanbieden.
Desalniettemin.
Het leed hebben ze zichzelf (en anderen) aangedaan; de paus kan dat betreuren, maar hij kan er zich moeilijk voor verontschuldigen.
Als je de originele toespraak van de Paus leest, zal je zien dat ook hij verwijst naar passages in de Koran gelijkend op degene die jij citeert. Maar eigenlijk is het irrelevant - feit is dat religie vaak samenging en -gaat met geweld, wat er ook in de geschriften staat. Ook de Islam.
De uitspraken over het aansturen op een conflict etc. laat ik voor jou rekening. Ik raad je alleen even aan terug te denken aan de reactie van de paus op de beruchte Deense cartoons; die was namelijk niet echt consistent met jouw zienswijze.
maartos op 18 september 2006 om 20:15
Ik had het niet over het geweld, Maartos. Ik had het over het leed veroorzaakt door de keuze van de citaten en de algemene teneur van de speech. In bepaalde landen waar Islam belangrijk is, maakt geweld deel uit van de zeden. Dat heeft niets met Islam te maken.
Je hebt gelijk, de paus is niet consequent. Ofwel spreekt hij 'met gespleten tong', ofwel is hij van mening veranderd, ofwel heeft hij beslist zijn masker af te leggen.
Je hebt absoluut gelijk wanneer je zegt dat religie vaak samen gaat met geweld, maar het punt is hier dat Islam als doelwit is gekozen. Iedereen heeft het recht te zeggen wat hij wil, maar iemand die staatshoofd en religieuze leider is, moet beseffen dat je niet aan de ene kant kunt vertellen dat je toenadering en verzoening nastreeft en aan de andere kant de tegenpartij toch weer diaboliseren.
Hij heeft dagenlang gewacht om te reageren en heeft dan een on-verklaring laten openbaar maken door een ondergeschikte in bewoordingen die voor mensen zonder academische ervaring zo mogelijk nog ondoorzichtiger was dan de speech zelf. Pas de dag erop heeft hij zelf gereageerd, in bewoordingen die ook begrijpelijk zijn voor mensen met minder intellectuele bagage. Hij biedt ook hier zijn verontschuldigingen niet aan.
De speech zelf was nog verschoonbaar, op voorwaarde dat hij er zijn verontschuldigingen had voor aangeboden. Dat heeft hij niet gedaan. Wat daarop is gevolgd, maakt duidelijk dat hij wel degelijk bedoelde wat hem wordt verweten. Het is een Jezuïtenstreek, maar hij heeft uit het oog verloren dat een gevechtstaktiek niet langer effectief is wanneer de tegenpartij de taktiek heeft leren begrijpen.
De reacties van de paus kunnen onbewust zijn. In dat geval is hij gewoon een demente augurk. Het kan ook bewust zijn en in dat geval is hij duidelijk uit op een conflict.
Als staatshoofd en religieuze leider kan hij niet genieten van het voordeel van de twijfel, alleen van het nadeel van de twijfel.
Hij heeft zijn masker van schijn-heiligheid afgeworpen. Hij is uit op bloed, hopelijk figuurlijk, wellicht letterlijk.
Groetjes vanuit 060918-1459 25C Toronto
Bart B. Van Bockstaele op 18 september 2006 om 21:11
Is het nog steeds niet duidelijk; Verdeel en heers!
De drie grote religies die Abraham als stamvader erkennen en dezelfde God eren, zijn bloeddorstig onder elkaar, Joden, Christenen, met sinds 1054 de toen ontstane Katholieken in het voortouw, en Moslims, allen preken met het zwaard. Als je dan toch religieus wil/moet zijn, kies dan tenminste voor een vredelievende religie, toch niet voor zo'n stelletje bloeddorstige fanaten die het moorden klaarblijkelijk in het vaandel voeren. Gebruik je verstand, niet je Pastoor, Rebbe, Mullah, enz. Bij religie denk ik altijd aan vredelievende lui, zeker niet aan moordende godsdienstfanaten die slogans als 'Gott mit Uns', 'In God we Trust', 'God is Great' slakend door alle duivels bezeten schijnen te zijn.
Weest vredevol, boycot wapenfabrikanten die regeringen sponsoren met miljarden Euros, Dollars, Shekels, Pounds, Rubels en noem maar op.
Allah al Akbar, God is Groot.
De mens is vandaag echter kleiner dan ooit.
flupke op 19 september 2006 om 01:59
Ik heb me zojuist geschoren. Ik wil hierbij duidelijk stellen dat het niet mijn bedoeling was om het dragen van baarden te ridiculiseren. Mocht iemand zich hierdoor beledigd voelen dan wens ik mij hiervoor op voorhand te excuseren. Ik wil ook niet het signaal sturen dat ik mij superieur voel t.o.v. mannen met baarden. Ik zou verder aan die mensen, die met geweld willen aantonen dat Islam vrede betekent, willen aanraden om zich eens een tot een professioneel pr-bedrijf te wenden.
Chris Borry op 19 september 2006 om 02:11
Inderdaad Flupke,
Hoewel katholiek opgevoed heb ik mijn rug gedraaid naar alles wat nog maar ruikt naar de RK, ook Islam of het oude testament kan me niet bekoren. Bemin uw naaste betekent in praktijk: Bemin uw naaste zolang ze doen wat in je kraam past.
Not my cup!
Dat betekent niet dat ik mensen afraad alle dagen 5 keer naar mekka te buigen of dat ik de deur van de kerk baricadeer en alle kaarsen pik voor een bbq party thuis... neenee, iedereen moet zelf maar uitzoeken waar hij gelukkig mee is. Als dat elke dag een kwartiertje zelfkastijding betekent dan doen ze maar, daarmee vallen ze een ander niet lastig.
Ik kan lezen dat Bart serieuze trauma's overgehouden heeft aan zijn periode op het st. Barbara, hehe :D ik begrijp het maar al te goed, ik heb er ook teveel tijd doorgebracht en ik heb er nog niet eens schoolgelopen.
Inge op 19 september 2006 om 08:42
Het is een oeverloze discussie, maar dit wil ik toch even kwijt:
- de wereld zou een betere plek zijn als al die moslims die nu o zo verontwaardigd zijn, even verontwaardigd zouden zijn als Osama en zijn tof clubke de naam van hun Allah misbruikt om zijn misdaden te vergoelijken... wanneer gaan we eens beelden te zien krijgen van (gespeeld) woedende massa's die portretten van Osama & co verbranden ?
- de paus hoeft zich helemaal niet te verontschuldigen, want wat hij gezegd heeft, is perfect logisch: geen enkele god kan willen dat men geweld gebruikt, bij de katholieken is dat "gij zult niet doden", maar ik ben zeker dat onze Joodse en Islamitische medemensen daar een equivalent voor hebben. Het leed dat HIJ veroorzaakt heeft door te zeggen wat hij gezegd heeft... are you kidding me ?!?!? Die massa's die wij op tv te zien krijgen zijn gewoon opgehitst en de protesten zijn georchestreerd, door wie of door wat, weet ik jammer genoeg niet, maar dat is alleszins de Paus zijn verantwoordelijkheid niet.
Kat op 19 september 2006 om 10:33
Gepakt, Inge!
Ik zal nooit de woorden vergeten van mijn professor metaalleer in Gent, één van de weinige professoren waarvoor ik respect had: "Jij bent dus ook een van die sukkelaars die zich daar heeft laten misvormen".
"Want de HEERE kastijdt dengene, dien Hij liefheeft"
Dank u, HEERE. Zoveel liefde was echt niet nodig. Ik krijg er de tranen van in mijn ogen.
Prrrrrr
Groetjes vanuit 060919-0435 13C Toronto
Bart B. Van Bockstaele op 19 september 2006 om 10:36
Kat:
- Moslims zijn verontwaardigd over Osama zijn clubke. Boos zelfs. Beschaamd eigenlijk! En bovendien eveneens een slachtoffer. Het Midden-Oosten zou veiliger zijn zonder Osama en Co. Tel maar hoeveel moslims sterven in bomaanslagen en hoeveel westerlingen.
- Wat je ziet op tv, zie ik enkel op tv. Ik woon, werk en reis wekelijks door het Midden-Oosten. Ik heb nog maar 2 protesten gezien op 2 jaar tijd. En bovendien vredelievend. 1tje heb ik nie gezien, maar was geweldadig omdat de politie mensen achtervolgde en neerknuppelde. Maar dan is het ook nie goed want het is tegen de rechten van de mens. Wat wil je nu eigenlijk? Mogen protesten of mogen ze niet in het Midden-Oosten (vrijheid van meningsuiting?).
Of moet ik het weer plaatsen in het kader: democratie moet overal, behalve wanneer het niet in ons cultureel gat past? Mja...
Oeverloze discussies als het inderdaad met 2 maten en 2 gewichten gevoerd wordt... in Europa En in het Midden-Oosten.
Frederik op 19 september 2006 om 10:41
Als de paus zich niet hoeft te verontschuldigen voor de daden van de Ku Klux Clan en Léopold II, dan hoeven de moslimsecten zich niet te verontschuldigen voor Osama en zijn vriendjes.
En wat logica betreft: een verkeerd uitgangspunt levert een onbruikbaar resultaat op. GIGO heet dat. Garbage in, garbage out.
Groetjes vanuit 060919-0446 13C Toronto
Bart B. Van Bockstaele op 19 september 2006 om 10:49
Je hebt gelijk, Frederik. Zoals ik elders al heb geschreven: Osama en zijn vriendjes veroorzaken meer leed bij moslims dan bij niet-moslims.
Groetjes vanuit 060919-0451 13C Toronto
Bart B. Van Bockstaele op 19 september 2006 om 10:52
